Perquè un logo o logotip?
El logotip dels Bancs dels Aliments europeus busca mitjanant un gràfic o emblema ser identificat ràpidament per públic i per tota la societat europea
com una entitat que treballa al servei dels més necessitats, lluitant contra el malbaratament i finalment reduint el impacte ambiental de tot allò que nos llença s’aprofita. Els ocellets que mengen les engrunes són representatius d’una activitat, la de recollir allò que sobra, allò que els bancs dels aliments sense demanar diners aprofiten.
En els contes d’Andersen que encara representen un humanisme pels infants, l'avia ensenyava que les engrunes de la taula s'havien d'espolsar al jardí o al balcó per alimentar ocells. El disseny per facilitar la seva comprensió li ha donat un dibuix rodó, com un emblema que es pot exhibir, en objectes,samarretes del voluntaris, façanes, solapes o caixes on es dipositen les col·lectes. Al començament va relacionat amb un text “Banc dels Aliments”, per tal d’identificar fàcilment la identitat gràfica de la nostra marca. A nivell internacional es recomanable disposar d’un logotip permanent complementat per un text fàcilment traduïble en altres alfabets.
Quin és l’origen del logotip de la Federació Europea de Banc dels aliments?
Està composat per dos ocellets, en front d’una menjadora, tancats dins d’una rodona. Els colors acceptats son el negre pels documents administratius, en que cal estalviar tintes i per tant diners, i verd per la publicitat. El verd s’incorpora per recordar la lluita dels Bancs dels Aliments per la defensa del medi ambient. En tot cas i atenent les diferents sensibilitats respecte als colors es dona llibertat a cada Federació de Bancs de cada país per utilitzar aquell que es cregui més adaptat a la idiosincràsia de cada país.
El logotip “el ocells menjant engrunes” va ser utilitzat per primera vegada en una gran campanya publicitària,donant sentit al l’eslògan “ 1 francès sobre 100 no te res per piscar” . En aquesta campanya van col·laborar grans empreses de publicitat, inundant gratuïtament amb 3.500 cartells parades de metro i autobusos per promoure la primera col·lecta que es va realitzar a França. Aquest gran èxit va aconsellar que el mateix any el 1986, arran de la creació de la Federació Europea de Banc dels Aliments, l’any passat va fer 25 anys, s’incorporés al reglament de la mateixa. Precisament quan vaig veure els pòsters marcats pel logotip, en el Saló Internacional de L’alimentació de París (SIAL), em va interpel·lar la consciencia i va fer que em dirigís al estand de la Federació Europea perquè em donessin més detalls que ens van ajudar enormement a constituir el Banc de Barcelona ,el primer del Estat. El logotip està registrat a nivell internacional i només pot ser utilitzat per els Bancs dels Aliments homologats a cada país incorporat a la Federació Europea. La Federació Espanyola de Banc dels Aliments (FESBAL) ha registrat la marca constituïda pel logotip junt amb el text "Banco de Alimentos", que evidentment també protegeix la seva traducció en català. Una marca és el títol de propietat que concedeix el dret exclusiu a la seva utilització per la identificació del producte i del servei que realitza en la societat.
Els logotips i les marques han de perdurar.
Els Bancs dels Aliments, tant a Espanya com a Catalunya han aconseguit un 55% de notorietat, que cal preservar, degut al aspecte psicològic de la marca i del logotip en la consolidació d’aquesta notorietat. Aquest estudi es realitza anualment, ja s’està preparant l’estudi per enguany. On es preguntarà pels Bancs dels Aliments d'acord amb el nostre distintiu d’identificació permanent, en que l’experiència de la marca resumeix tota la informació i expectatives associades al servei que realitza a la societat amb unes qualitats que la fan especial o única. A Catalunya les grans marques de l'alimentació són més que cinquantenàries.Estàn present en les teves targes de negoci, en la web, en les cartes de presentació, en els documents interns, en el material publicitari.
Ocells picossant al pati del Banc |
Ara és l’element d’identificació de cada voluntari, que disposa d’un escut que pot exhibir amb orgull al col·laborar en una entitat que cerca la utopia d’un món millor al servei dels pobres.
Una marca és doncs un dels elements més valuosos en el tema de la publicitat, ja que demostra allò que el Banc dels Aliments és capaç d’oferir a la societat.
Un logotip i la seva marca és intocable a llarg termini com ho demostren les grans marques que han aconseguit situar-se al mercat. . El logotip és la eina d’impacte corporatiu que emprada estratègicament, des del moment de la seva creació se situa en el centre a la teva imatge e informa a la societat de forma instantània allò que ets, i allò que representes com entitat al servei dels més necessitats. Els Bancs dels Aliments permanentment busquen aliments, ja que com diu un vell adagi
“Al cul de sac es troben les engrunes”.
Jordi Peix
Jordi Peix
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada