El coneixement de la notorietat d’una “Marca” i sobretot de la seva evolució dins de la societat, es el pas necessari per bastir la política de comunicació de l’entitat. Actualment a Espanya, els Bancs dels Aliments se situen com a líders de les entitats que lluiten contra la fam, Ara i Aqui. Distribueixen 83.000 tones d’aliments amb un valor aproximat de 150 Milions d’euros. Els aliments són aportats per prop de 2.000 empreses del sector agroalimentari. La distribució es realitza mitjançant 6.300 entitats benèfiques que actuen localment. Els receptors finals representen a prop d’un milió de persones necessitades. Els subjectes de comunicació són diversos, i precisen d’una comunicació altament diferenciada, tant en valors, com en medis i fins i tot en missatges. A més les empreses que volen aportar aliments anunciant la seva participació als valors del Banc mitjançant tècniques de màrqueting social o màrquèting asmb causa necessiten conèixer el nivell de coneixement en els sectors on actuen: regions, edat , valors.......
L’empresa TNS és líder mundial d’estudis de mercat i d’opinió i s’ha ofert a realitzar de forma altruista un estudi de notorietat dels Bancs dels Aliments d’Espanya. L’enquesta es va realitzar el mes de febrer d’enguany (2011), sobre una mostra de 1.000 entrevistes i entre edats compreses entre els 15 i els 75 anys. L’àmbit geogràfic va ser tot el territori estatal.
Voldria destacar que Càritas és l’entitat més coneguda per la seva lluita ja històrica i efectiva contra la pobresa, però es caracteritza per la seva dependència de cada bisbat, i la seva acció directa davant de cada persona. El Banc dels Aliments s’ha especialitzat en la cerca d’aliments i la seva distribució entre les entitats d’interès social, essent la primera d’elles precisament Càritas. La Creu Roja és també una entitat de caràcter estatal e internacional amb una multiplicitat d’accions humanitàries de valor notable. Es per això que hem preferit situar la coneixença dels Bancs dels Aliments entre les ONG més conegudes, escollint dues entitats força conegudes: Metges sense Fronteres i Intermón-Oxfman, encara que treballen en àmbits internacionals, degut al fet de que no hi ha organitzacions similars en el nostre àmbit d’actuació.
El resultat del estudi estableix que actualment prop d’un 55% de la població coneix els bancs dels aliments, només a 7 punts de la de Intermon-Oxfam, representant un índex elevat, per un model d’actuació relativament recent. (MSF 95% i IO 63%). El seu coneixement és baix entre els joves de menys de 35 anys, encara que més elevat a Catalunya, on s’ha actuat des del començament en el àmbit escolar, per tal de lluitar contra la pobresa formant les noves generacions. El perfil del coneixedor augmenta a partir dels 35 anys i especialment entre les classes mitjanes.
Aquest resultat es encoratjador i ens anima a continuar millorant la nostra comunicació, aportant esforços i a pensar – i dur a terme - en projectes i campanyes a fi de que es reforci el contingut de les campanyes perquè s’identifiqui clarament el nostre model d’acció, segons sectors de població, tipus d’entitats i davant tota la societat amb l’objectiu d’augmentar la donació d’aliments a la mateixa mesura que s’incrementen les necessitats.
Per a més informació podeu consultar la presentació a Youtube http://www.youtube.com/watch?v=b6_of0frCgA
Jordi Peix
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada